We zijn hier maar even

Waarom leef ik? - Waarom leef jij? - Waarom Aangenamer Leven?
Ik keek om me heen, durfde mijn ogen te openen, en zag de onvoorstelbare ongelijkheid op deze wereld. De rijkdom, overvloed en geluk van de één tegenover de armoede, schaarste en tegenslag van de ander. Een vechtende wereld die over het algemeen vecht vanwege jaloezie en hebzucht. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

'Kapot' maakt bewuster.
Op het moment dat ik het geluk had een hartinfarct te krijgen, uit mezelf te treden, al het aardse kwijt te raken, bezittingen werden afgenomen, failliet te gaan, in de WSNP te geraken, het doelwit van karaktermoord werd, besefte ik me pas hoe rijk ik was. Ja, het klinkt wellicht vreemd maar ik heb het geluk gehad om het allemaal te mogen meemaken. Het geluk omdat vanaf dat moment mijn ogen volledig open zijn gegaan. Geluk omdat ik weet wat rijkdom is en ik vanaf dat moment bewust hoe rijk ik ben. Steenrijk. Immens rijk.


Steenrijk en prachtige taak.
Rijk door in dit land te mogen leven en elke dag (ook al zou het van de voedselbank zijn) in staat ben om te kunnen eten en drinken. Rijk omdat mijn ogen zijn geopend en ik heb gezien, en nog dagelijks zie, hoe verslaafd mensen aan geld, macht en ego zijn. Miljoenen excuses worden aangedragen om geld, macht en ego te blijven voeden. Zelfs (karakter)moord en de slachtofferrol wordt daarbij niet geschuwd. Rijk omdat ik mag delen. Laten zien, horen, voelen dat wereld, de kosmos, alles wat leeft (ook wat je niet ziet) bestaat uit liefde.

Om me heen kijkend word ik ook dagelijks geconfronteerd met de grote ongelijkheid. Hij of zij die denkt dat hij of zij slim is heeft veel meer dan hij of zij die in achterstandssituaties leven. Achterstandssituaties door de mens bepaald. Achterstandssituaties door de mens in stand gehouden. Achterstandssituaties gecreëerd door jaloezie, afgunst en gebrek aan gezond verstand. Ik mag nu elke dag 'prediken' dat het anders kan. Dat het Aangenamer kan.

Vecht je tegen iets of kies je voor liefde.
Nu is er altijd een mogelijkheid om tegen de ongelijkheid te gaan vechten. Maar dat heeft geen zin. Vechten TEGEN kost energie die op gaat aan strijd en waar niemand wijzer van wordt. Maar je leven zinvol indelen en de korte tijd die we hier op de wereld zijn gebruiken om het leven van jezelf en anderen aangenamer te maken door te delen maakt mij immens gelukkig en rijk.

Wil je rijk leven?
Ga Aangenamer Leven.

Geen opmerkingen: